Saturday, 24 March 2012

7 jawapan kenapa nak kahwin awal

Assalamualaikum..


Entry ni khas untuk kaum adam. Engkau nak kahwin cepat? Nak elak dari kekasih engkau dari dirampas buaya darat? Ha, apalagi. Cepat-cepat la jumpa parents perempuan tu. Kang gigit jari pulak bila dia da nikah dengan orang lain. Kalau korang takut? Ceh, bukan jantan..ops, silap! hehe. bukan lelaki namanya kalau ko takut. ngeh2. Lelaki kan memimpin. Perlulah berani dalam menjadi pemimpin. Perlulah bijak dalam menangani masalah takut tu. Sebelum tu, Tekan sini dulu. hehe

Ini antara jawapan yang korang boleh berikan kepada bakal bapak mertua ko. Jangan takut pada beliau walaupun misai beliau nampak lah sungguh menggerunkan. hoho.


1. Dah jumpa pasangan, harus dicepatkan kahwin. Bila korang rasa da jumpa pasangan yg boleh dijadikan isteri, yg boleh jadi bakal ibu yg baik buat anak-anak korang nanti, cepat-cepatlah berkahwin. Ini ada dinyatakan dalam hadis tau. Tapi....istikharah lah dulu yer.. n_n

2. Nak jaga mata, hati dan kemaluan. Maksud kat sini adalah untuk mengelakkan zina. Yg halal kan ada. 

3. Nak ikut sunnah, kahwin, ajal bila-bila masa je. Mendirikan masjid itu sunnah. Sudah tentu dapat pahala kan ;) Kita tak tau bila ajal kita tiba. Jadi, sebelum ajal kita sampai, dapatkan lah dahulu pahala kahwin. Harus diingatkan sekali lagi, point nombor 1 perlulah didahulukan terlebih dahulu.

4. Nak ada zuriat yg dapat bahagia dan doakan kami, mati bila-bila masa je. Lagi cepat korang kahwin, lagi cepat korang dapat zuriat. And lagi ramai anda boleh dapat zuriat. Janganlah nak anak cuma sorang je. hehe. Itupun jika Allah berikan rezeki yg lebih kepada anda. Bila kita tak ada kat dunia ni, anak-anak pasti akan doakan kesejahteraan kita selama mereka masih hidup. Andai kata kita mati sebelum kita kahwin, tiada anak yg akan mendoakan kita kan ;)

5. Dapat beribadah dengan pahala yg berganda bila sudah punya isteri, sedangkan memandangnya saja sudah dapat pahala. See? Pandang je boleh dapat pahala tau? Belum lagi kalau bersentuhan. Lagi banyak pahala. Free je dapat kan? Lagi sweet kalau pasangan suami isteri dapat tunaikan kewajipan beribadah bersama-sama.

6. Dapat merasa tanggungjawab sebagai suami dan menjadi seorang yg lebih matang serta bijaksana bagaimana nak menyara keluarga. Sebaik sahaja korang berjaya lafazkan nikah, korang mesti akan berfikir untuk bahagiakan n nak menjaga isteri korang dengan baik. Secara tidak langsung, korang akan menjadi lebih bertanggungjawab n punya fikiran yg baik bagi menjadikan keluarga bahagia.

7. Nak ambil amanah ibu dan ayahnya dan jaganya serta didiknya dengan kehidupan agama. Yakinkan ibu bapa bakal mertua dengan ilmu agama yg korang miliki. Yakinkan yg anda boelh jaga dengan lebih baik. Sebab? Yela..ayah dia dah jaga elok-elok anak dara diorang, da bagi ilmu yg cukup, mestilah susah nak lepaskan kepada orang lain. So, jadilah pemimpin yg baik n soleh untuk bakal isteri korang nanti.

8. Last sekali, yg paling korang tidak akan lupa, saya sayang dan cintakan anak pak cik <3.  Kalau korang tak sayang n cintakan dia, macam mane nak kahwin.......

Bila korang da berjaya dapatkan perempuan yg korang sayangi janganlah lupa untuk gembira seperti ini. Yg membuatkan anda lupa pada orang sekeliling:

Yeah! Aku berjaya! ;p


Bukan senang kan nak jadi suami? Fikir-fikirkanlah... 

6 comments:

  1. hehehhe..like entry nie...sy pun nk gtai jugak la..nak kwen jugak..=)

    ReplyDelete
  2. emm . betul tu . byk tanggungjawab .. :)

    ReplyDelete
  3. yg penting, jgn terlebih berkasih pda yg tak halal.. :)

    ReplyDelete

Komen di sini kalau suka =)