Thursday, 29 March 2012

Bila rindu menghimpit jiwa.

Assalamualaikum


Zaman dulu lain. Zaman sekarang pon lain. Kenapa? Itu yg aku rasai sekarang ni. Mungkin pengaruh persekitaran yg mempengaruhi aku. Mungkin jugak sebab pengaruh daripada diri aku sendiri. Tiada usaha untuk memperbaiki diri.

Tulus dari hati aku yg ikhlas, selama aku hidup 21 tahun ni, zaman yg paling manis, yg paling aku rasa tenang adalah sewaktu aku zaman sekolah menengah. Bukan disebabkan sibuk nak usha sana-sini (walaupun kadang-kadang terpernah la gak.haha ) bukan sebab nak horey sana horey sini x tentu pasal n bukan jugak sebab nak kejar  populariti semata-mata.

المعهد الديني العالى تغكو امفوان رحيمه


Dahulu, zaman sekolah, sentiasa ada 'ibu bapa' yg mengingatkan kami sewaktu menimba ilmu. Walaupun sering kali terlupa, tapi mereka tak pernah jemu nak ingatkan kami semua supaya jadi insan yg sentiasa mengejar amalan untuk dunia dan akhirat. Syukran wahai guru-guru kami. Pesanan anda sentiasa berada dalam genggaman walaupun kadang-kala kami pernah menyakitkan hati kalian. =')




Ukhuwah yg erat antara satu sama lain. Walaupun tak dengan semua dapat rasa ukhuwah itu, tapi dengan adanya senior-senior yg sentiasa membimbing sewaktu pelbagai program dijalankan seperti program usrah,  ceramah, tazkirah, kami jadi selesa apabila secara tidak langsung kami dapat mengeratkan silaturrahim dan dapat jugak berkenal-kenalan antara satu sama lain. Kami berkawan dengan semua. Tiada diskriminasi antara budak pandai dengan budak kurang pandai.  Terima kasih wahai abang n kakak kerana menjaga n menasihati kami dengan baik. =')


Rasa rindu dengan kawan-kawan yg sentiasa ingatkan tika diri ini leka dan lalai, dan juga sering berkongsi ilmu yg mereka peroleh dan sampaikan kepada kita. Sungguh, time tu tak terasa pon. Mungkin sebab da set dalam kepala mereka tegur untuk kebaikan kita... ;) "Sampaikanlah ilmu walaupun satu ayat...." ;) Tak sedar rupanya sudah banyak pahala yg kawan-kawan aku peroleh daripada penyampaian ilmu yg diberikan. Terima kasih ya asdiqa'... =')






Tambah amalan untuk bekalan akhirat...Oh, sangat rindu itu. Dulu, tiap pagi Khamis mesti akan spend 30 minit untuk baca Al-Quran. Dengar orang baca Al-Quran pon da dapat pahala, apa lagi kalau membacanya kan. Tiap pagi satu sekolah akan dialunkan zikir-zikir sebelum kelas bermula, buat ibadah-ibadah sunat tiap tahun like Qiamullail, adakan ceramah bila ada perayaan dalam Islam, adakan sambutan untuk perayaan-perayaan dalam bulan Islam..tiap kali perhimpunan mesti akan alunkan Asmaul Husna..Solat zohor berjemaah, n many more.. Bila lagi akan ada lepas ni?...


Namun sekarang, tiada itu semua lagi. Tiada lagi 'suapan'. Kesan? Makin banyak ilmu hilang. Sekarang, kita berpijak dengan kaki sendiri. Segala yg kita lakukan dilakukan atas kerelaan kita sendiri. Juga bergantung dengan kekuatan iman kita. Lemah iman, akan tersungkurlah kita..Ya Allah,,kuatkan iman aku. Kita hidup di dunia tanpa sedar rupa-rupanya dosa sentiasa bertambah. X ada inisiatif pon nak tambah amalan buat bekalan selepas ini. Sedangkan ajal semakin lama semakin dekat... ~Dunia oh dunia~ 

Selingan : Antara calon-calon suami soleh. ;p (hui, mampus aku kalau diorang tau nih! haha )

Kini, aku bangga bila tempat aku menimba ilmu dahulu semakin dikenali dan juga semakin cemerlang. ;)

Tahniah! Sekolah yg terbaik dalam daerah Kuala Langat untuk result SPM yg lalu.

klik untuk tumbesaran yg baik.



Rindu nak jadi budak sekolah agama! =')

4 comments:

Komen di sini kalau suka =)