Sunday, 24 February 2013

Jerawat oh Jerawat

Assalamualaikum


Hi! Aku ada info yg berguna nak share dengan korang semua. hehe. Bagi girls yg kat luar sana tuh, aku tau benda ni mesti korang rasa penting gilos nak tahu. huehue. Termasuklah aku.

Ini adalah lokasi-lokasi jerawat yg biasanya tumbuh di wajah.


Dan ini adalah faktor-faktor mengapa jerawat muncul di lokasi tersebut :


1&2: Sistem pencernaan - Kurangkan makanan segera, lemak & tingkatkan pengambilan air suam.

3: Hati - Kurangkan makanan berminyak dan bahan tenusu. 

4,5&7
: Kurang minum air - Tingkatkan pengambilan air suam

6: Jantung – Jaga tekanan darah. Kurangkan makan pedas dan daging. Tingkatkan pemakanan kaya Omega-3

8: Buah pinggang - Anda mungkin kurang minum air. Lebihkan minum air masak dan kurangkan garam dan kafein.

9&10: Pernafasan – Elakkan badan dari menjadi terlalu panas, kurangkan gula dan banyak bersenam.

11&12: Hormon – Stres dan hormone punca utama. Pastikan tidur yang cukup, lebih minum air & tingkatkan sayuran.

13: Usus – Lebihkan makanan berserat, banyakkan minum teh herba.

14: Penyakit – Badan anda mungkin sedang melawan bakteria untuk elakkan dari sakit. Banyakkan berehat dan berfikir positif.


Bahagian 9 & 10 tu adalah tempat yg jerawat suka berkawad kat muka aku =.=" Tapi...aku ni banyak makan manis ke sampai kena kurangkan gula. haih. Tapi part banyak bersenam tu memang patut pon. Aku ni kurang bersenam kott..hoho.

Lighting lebih la...kuikui. Boleh nampak kan kawah-kawah yg ada kat muka tu. Ada tips x macam mana nak hilangkan?? hikhik ;p 


Have a nice reading! :D


4 comments:

Komen di sini kalau suka =)