Saturday, 19 October 2013

Chocolate Cheesecake



Assalamualaikum


Sebenarnya dah lama buat kek ni. Kira-kira sebulan lebih yang lepas. Demi nak menghabiskan lebihan bahan-bahan biskut raya, terhasillah sebiji kek untuk santapan supper. hekhek. Bila buat di malam hari, malam tu jugaklah nak rasa. :D



Tak susah nak buat kek ni. Resipi  macam kek coklat biasa, cuma tambah cheese sahaja untuk kelainan.

Resipi :

Lapisan coklat
125g mentega
2 biji telur
150g gula kastor
115g tepung gandum
40g serbuk koko
1 sk esen vanilla.


Lapisan cheese:
250g krim keju
2 sudu besar tepung gandum
1 biji telur
50g gula kastor



1. Pukul mentega dan gula sehingga kembang. Masukkan telur dan esen vanilla dan pukul sekali lagi. Kemudian, masukkan tepung dan serbuk koko. Pukul sehingga sebati. Ketepikan.
2. Untuk lapisan cheese, pukul krim keju dan gula sehingga kembang. Masukkan telur, esen vanilla dan tepung gandum. Pukul sehingga sebati dan kembang. 
3. Masukkan adunan lapisan coklat dan lapisan cheese ke dalam loyang secara selang seli. Kemudian bakar sehingga masak dengan menggunakan suhu 170c selama 45 minit atau 1 jam bergantung pada oven masing-masing. 


Siap! Kalau suka letak topping kat atas kek tu, boleh cairkan coklat masak ataupun topping buatan sendiri. Aku lagi suka buat sendiri. Hanya gunakan susu cair, susu pekat dan serbuk koko sahaja. Kemudian, panaskan atas api dan kacau sehingga pekat. Akhir sekali, boleh hiaskan kek anda dengan citarasa masing-masing. 




Happy Trying! ^^







2 comments:

  1. salam awak macam mana awak appy elaun praktikal tu?
    borang tu awak uplod dekat mana?pelajar bukan tajaan jpa boleh apply jugak ke?

    ReplyDelete
  2. perghhhhhhh!!
    dia punye choclate gravy...
    meleleh je...

    ╔═══════════════════════════╗
    ║                                   
    ║ My Blog ► http://abgdude.com/blog
    ║                                   
    ╚═══════════════════════════╝

    ReplyDelete

Komen di sini kalau suka =)