Wednesday, 9 October 2013

Tips Menghadapi Interview



Salam. Interview ataupun temuduga mungkin satu benda yg paling kita cuak time nak apply kerja. Termasuk aku. Lagi-lagi kalau company tu besar. Dan sejujurnya, sebelum aku pergi interview, aku search dulu tips-tips yang boleh digunakan semasa interview tu nanti. Boleh elak sikit perasaan nervous.




Sebelum aku cerita panjang, ini antara tips yg boleh diguna pakai :


Refresh balik subject yg pernah kita belajar 
Benda ni paling penting! Sangat-sangat penting. Biasanya kita apply kerja mesti related dengan kita punya bidang right? Kadang-kadang tak semua benda kita ingat yg kita belajar dalam masa 3 or 4 tahun. So, it is advisable  to open back your book during your study. Ada sesetengah interviewer yg suka bertanya kepada calon tentang subject yg kita belajar in order to know our knowledge.


Pastikan semua dokumen penting ada dalam fail
Sijil-sijil, resume, transkrip, gambar and salinan IC antara benda yg mesti ada dan WAJIB ada semasa interview. Pastikan jangan lupa juga bawa alat tulis especially PEN untuk mengisi form nanti.


Fasih berbahasa Inggeris.
Ini antara benda yg sangat penting juga. Most private companies normally will speak in English. Written and spoken benda yg berbeza. Nak improve kita punya English, banyakkan membaca dan juga berlatih bercakap dalam English. And mesti CONFIDENT dengan apa yg kita cakap walaupun kita rasa English kita agak tunggang langgang sikit. As long as they can understand what we wanna say, it's good enough. Eherr.



Ini tips yg aku boleh kongsi berdasarkan pengalaman aku. Dan petang tadi baru je pergi interview untuk 1 jawatan ni. Seriau jugak dibuatnya bila gaji yg ditawarkan sangat jauh bezanya dengan gaji yg aku kerja sekarang. Tips yg first sekali tu, memang betul. 

Sekali interviewer tu tanya aku hampir semua subject, lupa x lupa, banyak goreng jugak lah aku jawab. Dan aku hanya buat muka comel jek masa jawab soalan, walaupun aku tahu sebenarnya banyak salah. huwaa. Dia tanya benda yg sangat-sangat specific. Benda yg kau kena buat exercise hari-hari, yg baru kau nampak. Tak ke haru. Bila ada benda yg boleh aku jawab, lagi semangat dia tanya. Kemain excited. Dekat sejam berkurung. huhu

Rasa rendah diri dalam diri aku tetap ada sebab tengok calon lain macam lagi hebat. Dan rasa tak puas hati pon ada sebab aku tak perform dengan baik :(


Dan tips yg terakhir


Banyakkan doa dan Tawakal
Kita da berusaha, tapi yg boleh menggerakkan hati orang tu hanya Tuhan saja. Banyakkan berdoa. Minta pertolongan supaya apa yg kita hajat tu tercapai. Tawakal. Andai kata tak dapat, jangan putus asa. Rezeki pasti ada di mana-mana :D


1 comment:

  1. nice tips and info...
    kne banyakkan selawat...
    rehat dengan secukupnya sebelum ke tmpt interview...

    http://abgdude.com/blog/2013/10/09/makanminum-nasi-kukus-ayam-goreng-berempah/

    ReplyDelete

Komen di sini kalau suka =)